הסבר מידע וטיפים בתחום המסחר האלקטרוני

הסבר מידע וטיפים בתחום המסחר האלקטרוני

הסבר מסחר אלקטרוני
מסחר אלקטרוני (EC - Electronic Commerce) הוא מסחר המתבצע על ידי תיקשורת בין מחשבים.
הוא יכול להתבצע באמצעות סוכנים אלקטרוניים, בין שני אנשים פרטיים, או בין גופים עסקיים
שקושרים את העסקה ביניהם ללא הצורך במעורבות של גורם אנושי בהסכמת החוזה.

מסחר אלקטרוני מאפשר כריתת עסקאות במהירות וביעילות, ובכך מפחית את עלויות כריתת העיסקה.
הוא מאפשר חשיפת הצרכן למגוון רב של מוצרים,יצרנים ומשווקים ופותח שווקים חדשים למשווק או ליצרן.

בין היתר, ה מסחר אלקטרוני כולל בתוכו קשת רחבה של פעילויות ברשת האינטרנט או ברשתות פרטיות בין ארגונים (Vitual Praivate Network).
פעילויות אלו כוללות הפצת מידע על ידי ספקים, קנייה ומכירה של מוצרים ושירותים, תמיכה בלקוח/במוצר לאחר המכירה וכו’.

ניתן לראות היום כבר בברור את ההתפתחות המהירה של המסחר האלקטרוני ברשת האינטרנט.
סימנים נוספים לכך הם אמצעי התשלום האלקטרוניים הרבים והמגוונים שמתפתחים ברשת: חשבונות עירייה, בנקים, סליקת כרטיסי אשראי וכו’.

בעידן של מסחר אלקטרוני ישנן תוכנות / מערכות לניהול תוכן באינטרנט, הבולטת שביניהן היא www.ShopSystem.co.il
המספקת פתרונות תוכנה וניהול מידע ברשת.

יתרונות המסחר האלקטרוני בעיני הצדדים המשתתפים
תופעת המסחר האלקטרוני משנה במידה ניכרת את כלל מערכת היחסים בין השותפים למסחר, ומקרבת את מאפייני השוק לתנאי שוק משוכלל : כל צד לעיסקה פועל בתנאי תחרות מוגברת (שאינה מוגבלת ע"י אילוצי בידול גיאוגרפי או מרחק פיסי), בתנאי מידע רב על האפשרויות בשוק, תוך יכולת פעולה ו/או תגובה במשך זמן קצר ביותר, ובעלויות תקורה (עלויות נגישות למידע ועלויות ביצוע פעילויות) נמוכות מאוד.
המהפך בתנאי השוק צופן יתרונות רבים לכלל הגורמים הפעילים בסחר - עסקיים ופרטיים.
יתרונותיה העיקריים של תשתית מסחר אלקטרוני לצד הקונה :
יכולת איתור מוצרים /שירותים ללא מגבלת היצע בשוק מקומי (לאומי או אזורי)
קיצור משך הזמן לאיתור המוצר / שירות / מידע המבוקש
נוחות בעריכת סקר שוק
יכולת מציאת ספק מיטבי - לפי קריטריונים של מאפייני המוצר / שירות המבוקש ו/או מיזעור העלות. בהיבט זה ניתן להסתייע גם בקיומם של מנגנוני חיפוש מתוחכמים.
קיצור משך הזמן הכולל מדרישה לאספקה
חיסכון בעלות ביצוע הפעולות

היבטים טכנולוגיים של מסחר אלקטרוני
מימוש היתרונות מאימוץ תשתית מסחר אלקטרוני מותנה גם בהתקדמות במספר היבטים טכנולוגיים :
יצירת מצב בו תשתית המסחר האלקטרוני נגישה לכל המעונין בכל מקום ובכל עת, ועלות השימוש בה אינה מגבילה את משתמשיה הפוטנציאליים.
יכולת להבטיח כי כל מסמך, שדר או תנועה יגיעו לנמען, וכל משך הזמן עד למסירתם לא יעלה על סף שיוגדר ע"י רמת השירות המבוקשת.
יכולת להצפין את התעבורה בתשתית ה מסחר האלקטרוני, כדי למנוע חשיפת מידע עיסקי רגיש או מידע העלול לפגוע בצנעת הפרט. יש להדגיש כי המידע שהמשתתפים במסחר האלקטרוני רואים כרגיש אינו נוגע אך ורק לתוכן התעבורה, אלא גם לעצם קיומה ולמאפייניה - מתחרה יכול להפיק תועלת רבה אפילו מניתוח מידע גלוי, לכאורה, של מספר הפניות שהגיעו לגורם עיסקי וכתובתם האלקטרונית של הממוענים.
יצירת אמצעים בעלי מהימנות מוכחת להזדהות ולאימות זיהוי אישי.
יצירת מנגנונים לביצוע תשלומים בתשתית המסחר האלקטרוני. אמצעים כאלה יכולים להיות מערכת מאובטחת להעברת הוראות תשלום, ארנק אלקטרוני, כסף דיגיטלי, וכו’.
תנאי חיוני לקיום עסקות קמעונאיות ועסקאות מזדמנות בין גורמים פרטיים הינו תמיכה ביישום השפה העברית באופן אחיד, שאינו תלוי במאפייני חומרה ו/או תוכנה בה עשוי להשתמש צד כלשהו למסחר אלקטרוני.
התייחסות מפורטת יותר למרביתם של נושאים אלו, בהקשר רחב יותר, מובאת בסיכום של הצוותים שדנו בתחום תשתית התקשורת, בתחום אבטחת המידע, ובתחום התקינה והשפה העברית.

טיפים לגולשים הרוכשים מוצר ב חנות מסחר אלקטרוני
האם קיים זיהוי מדויק של המוכר?
הפרטים המלאים של המוכר / הסוחר בעולם הוירטואלי ובעולם האמיתי
(שם העסק, כתובת מלאה, מס’ טלפון, דואר אלקטרוני).

האם קיימים פרטים מלאים על המוצר?
תאור מלא וברור של המוצר
זיהוי ברור של הדגם / המודל
תכונות המוצר, נתונים טכניים (למשל התאמה לזרם החשמל).

האם קיים מידע מקיף על מחיר המוצר הכולל את כל העלויות הכרוכות ברכישתו?
עלויות ההובלה ,עלויות טיפול /אריזה/ ביטוח,מסים לסוגיהם, מכס, מע"מ,במידה ומוטלים על העסקה, ועוד...

האם קיימים פרטים על אפשרויות התשלום?
כרטיסי אשראי,העברות בנקאיות,תשלום במזומן,תשלומים עתידיים,
תשלום זעיר (Micropayment) באמצעות ספק האינטרנט.
תשלום מראש שמתוכו יורדו תשלומים קטנים (כמו ארנק אלקטרוני)
בעתיד אולי תשלום באמצעות מכשיר טלפון סלולרי .

בדקו את תנאי העסקה!

לרוב מדובר בחוזים אחידים הכוללים ויתור על זכויות צרכניות, סייגים שונים ופטורים מאחריות לאיכות או לנזקים העלולים להיגרם.

מתי תקבלו את המוצר?

שימו לב למועדי המשלוח ו/או למועדים הקבועים לקיום החיובים ודאו האם ההצעה לרכוש את המוצר עדיין תקפה.

האם ניתן לבטל?
בררו מהי המדיניות בנוגע להחזרת המוצרים או החלפתם
בדקו האם קיימות אפשרויות לביטול העסקה ומה התנאים לכך
שימו לב לתנאי אחריות ושירות!
בררו מהם תנאי האחריות
בדקו האם ניתן לקבל שירות למוצרים שנרכשו והיכן.
דעו כי במכרזים אינכם יכולים לדעת מי עומד מולכם, האם הספק או מי מטעמו, אזרח תמים או תוכנה אוטומטית,המעלה את המחיר כל פעם שאתם מגישים הצעה.

האם קיימת הגנה על פרטיות?
בררו מה המדיניות בנוגע לאבטחת המידע המועבר לסוחר

בדקו האם העסקה נעשית באתר המאובטח (על פי רוב רואים סמל של מפתח שלם או מנעול תליה שלם בסרגל התחתון של המסך)

דעו כי האינפורמציה אותה אתם מעבירים ברשת עלולה להגיע לידים זרות.
בררו מה המדיניות בכל הקשור להגנת הפרטיות.
האם הפרטים שמסרתם יוותרו אצל הסוחר בלבד או שמא יועברו על ידו לגורמים אחרים?
מסרו רק פרטים הרלוונטיים לעסקה.
עשו שימוש בתוכנות המגינות על פרטיות העסקה.
המנעו ממסירת פרטים מיותרים או פרטים שאינכם רוצים למסור.

בררו האם קיים הליך נגיש ונוח לבירור תלונות.
דאגו לקבל אישור ON LINE על ביצוע העסקה ו/או תדפיס.
רצוי להדפיס ולשמור את הפרסום על פיו הוזמנה העיסקה.

לאחר גלישה לאין סוף חברות ל בניית אתרים קבצתי פעולות בסיסיות אשר ניתנות למנהל האתר במערכת מסחר אלקטרוני וכך גם כן אפשריות הגולש.

אפשרויות מנהל האתר
כניסת מנהל האתר מאובטחת באמצעות סיסמא ושם משתמש אישים (עם אפשרות לשינוי הפרטים באופן עצמי).
מערכת לניהול קטגוריות ? הקמת קטגוריות ללא הגבלה.
מערכת לניהול תת קטגוריות - הקמת תת קטגוריות ללא הגבלה , אפשרות הסתרה מעיני הגולש.
מערכת לניהול דף הבית - ניהול דף הבית מאפשר העלאת מוצרים "לוהטים" לדף הבית.
מערכת לניהול מוצרים ? עריכת מוצרים, העלאת תמונות, וקביעת מחירים לפי קטגוריות ותת קטגוריות.
מערכת לניהול דפי מידע ? ניהול תקנון החברה, פרופיל החברה צור קשר וכדומה בממשק בסגנון Word.
מערכת לניהול חדשות האתר ? ניהול חדשות אתר בממשק בסגנון Word.
מערכת לשליחת אי מיילים ? רשימת תפוצה .
מערכת להעלאת באנרים ? אפשרות להעלות באנרים לאתר - 5 מיקומים.
בפורמט FLASH ו- GIF. ניתן ליצור באנרים טקסט במערכת.
מבחר סגנונות עיצוב ? היכולת לשנות את צבעי האתר.
סטטיסטיקות - אפשרות לקבלת ממשק סטטיסטיקות.
עדכון ? כל שינוי או/ו עדכון מתבצעים ON LINE.

אפשרויות הגולשים באתר
חיפוש מוצר ע"י מנוע לחיפוש פנימי חכם, ע"פ שם מוצר,יצרן ודגם.
מעבר מהיר ונוח בין הקטגוריות השונות .
כניסה לפרטים על המוצר .
הגדלת תמונת המוצר.
אפשרות להרשם לרשימת תפוצת אי מיילים.
צפייה בבנארים פרסומים באתר עם אפשרות לקישור מהמודעה למוצר,דף נבחר,אתר היצרן וכדומה.
אפשרות הגולש לשלוח מהאתר מידע על מוצר מסוים לחבר באופן מידי.
צפייה במצגת תמונות דינאמית עם אפשרות מעבר למוצר נבחר. 

נכתב על ידי שחר כהן


התרשמתם? השאירו פרטים וניצור עמכם קשר בהקדם :