רשת זו של אתרים נקראת "רשת התוכן של גוגל*", כאשר כל אתר ברשת זו הנו חבר בתוכנית גוגל אדסנס (Google Adsense) שהיא מנגנון התשלומים של גוגל לבעלי אתרים המשבצים פרסומות גוגל באתרם.
כאשר המפרסם בגוגל בוחר כי המודעות שלו יופיעו ברשת התוכן, הוא למעשה מאשר לגוגל להציג את המודעות שלו באתרי תוכן אשר גוגל ימצא כרלוונטיים לתוכן המודעות שלו.
במאמר זה נדון במרכיבי רשת התוכן של גוגל, המודלים הכלכליים אשר מאחוריה, וההתאמה המתבצעת בין תוכן המסכים למודעות המוצגות בהם. בהמשך יתפרסם מאמר גם על רשת החיפוש של גוגל.
יתרונות רשת התוכן של גוגל
רשת התוכן של גוגל מספקת את היתרונות הבאים על פני רשת החיפוש:
- חשיפה גדולה יותר
- חשיפה באתרים שהתוכן שלהם רלוונטי למודעה
- אפשרות למודעות תמונה ובאנרים, ולא רק למודעות טקסט
- מודל "תמחור חכם" אשר יוצר בדרך כלל מצב של תשלום נמוך יותר לקליק (ראה פירוט בהמשך)
- למפרסם ברשת התוכן של גוגל ניתנת האפשרות לבחור באופן ידני את האתרים בהם יופיעו המודעות שלו, כמו גם לשלול הופעה באתרי מתחרים
- כמו כן, יכול המפרסם לבחור כי המודעות יופיעו בחשבונות דואר של גוגל - Gmail
כיצד מצטרפים לרשת התוכן?
כמפרסם, על מנת להצטרף לרשת התוכן עליך להיות בעל חשבון גוגל אדוורדס (Google Adwords), ולבחור באפשרויות הקמפיין כי המודעות יופיעו גם ברשת התוכן של גוגל. במידה והמושעות שלך מנוסחות בעברית, הן יופיעו באתרים אחרים בהתאם לאפשרויות השפה והמיקום שבחרת.
על בעל אתר תוכן המעוניין להשתתף בתכנית, להרשם לתכנית גוגל אדסנס (Google Adsense), לענות על הקריטריונים שקבע גוגל, ולשלב את המודעות באתרו בהתאם להנחיות. בין הקריטריונים של גוגל, ישנה הקפדה רבה על חוסר אינטרוסיביות של הפרסומות בפני הגולש (ללא פופ אפים, הגבלה על כמות המודעות בדף וכו’), ומבנה שמיש וזורם של האתר בו מפורסמים התכנים (נוויגציה נוחה, ללא פתיחת וסגירת חלונות ברקע וכו’).
הסטנדרטים הקובעים את הנדרש על מנת להצטרף לתכנית משמשים למעשה כמווסתים של כמות הפרסומות באתר, ושומרים על חוויית הגלישה בו, ושאת על ידי אכיפה ובדיקה של גוגל לעמידה בסטנדרטים.
לצערנו, בשלב זה ההשתתפות בתכנית אינה אפשרית לאתרים בעברית, אולם אנו מאמינים ומקווים כי בתוך מספר חודשים ישתנה המצב.
כיצד מתבצעת ההתאמה בין תוכן האתר לתוכן המודעות?
מערכת המודעות של גוגל קוראת ומבינה את תוכן המודעות המפורסמות, ויודעת להבדיל בין משמעויות שונות למלים זהות, כך שמודעה בנושא פיתוח אתרים תופיע באתרי מפתחים, ומודעה בנושא פיתוח תמונות תופיע באתרי צילום. בנוסף, ניתנת למפרסם האפשרות לבחור באופן ידני את האתרים בהם יפרסם מתוך הרשימה המלאה של האתרים.
כמו כן, יכול המפרסם לבחור כי המודעות יופיעו בחשבונות דואר של גוגל - Gmail, וזאת בהתאמה לתוכן
כיצד נקבע התשלום עבור קליק ברשת התוכן של גוגל? (מודל "תמחור חכם" של גוגל)
מכיוון שקליקים מאתרי תוכן מניבים פחות תוצאות למפרסם (יחס נמוך בין מספר קליקים למספר עסקאות), משתמש גוגל באלגוריתם הקובע באילו אתרים קיימים יחסים נמוכים, ובאתרים אלה יורד התשלום הנדרש לקליק, בהתאם.
כך, התשלום עבור מודעה של חנות משאבות הנקה יהיה נמוך יותר באתר תוכן על הנקה, מאשר באתר השוואת מוצרים, וזאת כיוון שהגולש באתר השוואת המוצרים הנו גולש אשר נמצא קרוב יותר לשלב החלטת הקנייה, ולכן הסטטיסטיקות של גוגל יראו כי מאתר התוכן ישנו יחס המרה נמוך יותר מאשר אתר השוואת המחירים, ויונמך התשלום עבור קליק באתר התוכן בהתאמה לתוכן הדואר אשר מופיע על המסך, כך שאם לדוגמא המשתמש קורא הודעת דואר בנושא "המצלמה הדיגיטלית החדשה שלי", הוא יקבל לצדה מודעות לחנויות צילום דיגיטלי.
סיכום
רשת התוכן של גוגל מציעה מחד חשיפה גבוהה למפרסמים, כמו גם ערוצי פרסום שונים ומפולחים היטב, ומאידך נותנת לבעלי אתרי תוכן פרטיים את האפשרות להרוויח כסף אונליין מפרסומות המופיעות באתרם.
אין ספק כי ברחבי העולם, ובמיוחד בארה"ב, שינו המודלים הפרסומיים של גוגל את פני עולם הפרסום והשיווק באינטרנט, שינוי שאפשר לראות את הניצנים שלו גם בישראל. אולם, עד להקמת רשת תוכן של גוגל בעברית, נוכל להמשיך ולדמיין פרסום רלוונטי, לא אינטרוסיבי והנמצא בהקשר הנכון בכל מסך.
נכתב על ידי
מיכל מורנו